tirsdag 31. mars 2020

BLÅ BLOMSTER - Poesi 2019-1 Side 35-41 *Sigve Lauvaas


Jerusalem-Ill.

Side 35-41

SKRIVER

Hvem skriver så sent på kvelden?
Hvem dikter en blå blomst,
Når himmelen lyser i myriader
Av lysår fra hav til hei?

Hvor finnes en skriver i livet
Som kjenner den innerste marg?
Hvem kommer til meg om natten
Og gir meg en hellig søvn?

Hvem skriver navnet til barnet,
Og modellerer en fugl av en kvist?
Den som er ung skal få vinger.
De gamle skal kvile i jord.


NÆRVÆR

Vi kjenner nærvær med naturen.
Alt liv skal folde seg ut.
Treet rekker ut sine hender,
Og solen stryker vårt kinn.

Mitt hjerte føler nærhet og varme
Når fuglene bygger reir,
Og blåklokkene kimer i dalen
Og ønsker velkommen hjem.


SOL

Solstrålene kommer til fattig og rik.
Gud åpenbarer seg.
Der finnes ingen rettferdige.
I speilet er ingen rene.

Den som går til skriftestolen,
Får syndene tilgitt.
Helgener og kjeltringer trenger Gud.
Under solen er alle like.


BLÅTT

Det henger en blå lampe i taket.
Himmelen lyser i blått.
Blåveis, blåklokker, blåbær
Vekker mitt hjerte til fest.

Våken ser jeg i det fjerne
En båt som pløyer sitt hav.
Her sitter kaptein og styrmann
Med kurs for Portugal.

Engler i blått kommer imot oss.
Vi er reddet fra havets brøl.
Der det blågrønne havet stuper
Smiler en himmelsol.


ET DIKT

Bare et dikt
Før jeg stikker spaden i jorden,
Er nok til å redde liv.

Et dikt banker på vindu og dører
Og slipper solen inn.

Ordene lyser i verden,
Og spirer som gras og lyng.
En bukett med konvaller og roser
Skal kranse mitt enkle liv.

Jeg løfter en hånd til avskjed
Når sekundviseren tikker mot tolv.
Jeg velsigner alle som lyser
På veien til Davids fjell.
  

HAV


Havet synger. Havet er dypt.
Havet er livet.

Havet er blått som en himmel.
Havet er fritt.
Havet speiler Gud.

Havet roper ditt navn.
Havet er for alle.
Fra strand til strand går en bølge,
En strøm av liv.

Havet lever i vårt hjerte
Og forteller om begynnelsen.
Vi seiler på havet
Mot evighetens gylne strand.

Havet er mektig som fjell.
Det synger over hele verden
Vår egen melodi.
Havet synger navnet.


HAV IGJEN

Der er et hav
Bak alle hav,
Dypere, videre, blåere.
I horisonten lyser et hav
Som ingen kan utforske
Eller reise til.

Havet er et romskip
Som beveger seg.
Det troner over alle hav,
Og kommer igjen
Når vi roper navnet
Som lyser i blått.


FJELL

Jeg går med syvmilssteg
Over de høye fjell
Til de ytterste øyer.

Jeg går fra blåne til blåne,
Og flyr ifra alt
Til mitt heimlands paradis.

Her er mitt fjell.
Jeg går en rolig søndagstur
Mens fuglene kvitrer
Og bekken sildrer og synger
Om kjærlighet.


INST

Inst i mitt hjerte finner jeg ro.
Her er hvitkledde fjell og vidder.
Selv om våren er gjemt,
Går drømmene dit.
Jeg elsker når solen smiler.

Vinteren reiser sin vei i dag,
Og fuglene kommer tilbake.
Vi må ikke glemme hagen vår
Som blomstrer og ler.
Og barnet lyser som stjerner.


TAKK

Takk for hver dag i livet,
For glede og sorg.
Takk for ordet som lever
Og skaper den trygge borg.

Takk for brød på bordet,
Og slekt, familie, venner.
Takk for livet du gav oss.

Ditt navn burde alle kjenne.
Du er livet som gir oss liv.
Du er kjærlighetens høysang.
Du er vår Herre og Gud.


HAVET

Havet er grenseløst, vilt og vakkert.
Det kommer imot oss,
Og reiser sin vei.

Bølger av hav river mitt hjerte,
Og slokner ilden i nordlyslampen,
Før alt er forbi.

Havet stormer og åpner sitt gap.
Det bruser og brenner mot holmer og skjær,
Og møter en vegg av Norge.

Fra vinduet ser jeg havet, og Jærens rev,
Og skip som stamper i bølger.
Fyret blinker og viser lei
Mot havn og en sikker framtid.


GRENSER

Himmelen er grenseløs.
Luft og hav har ingen grenser.

Reinens flukt over vidder
Møter en grind, et fjell, en vegg,
Eller en mektig elv.

Fuglene vinker i en grenseløs verden,
Der menneskene pløyer og sår
På en naken jord.

Der finnes grenser for lys,
Og jorden er under våre føtter.
Vi danser og ler til vi stuper.

Fossen maler og synger, og havet spår
En ny tid med is og snø
I det grenseløse livet.


NÆRHET

Kom nærmere.
Jeg drømmer nærhet
Og varme pledd, sol og sommer.

En vårdag møter vi hverandre.
Så kommer år med savn,
Og vi våkner med nærhet.
Vi kan løfte hverandre.

Vi venter på en morgen, en ny dag
Med utvalgte øyeblikk.
Her er vi i livet, i mimrelunden,
Ferdige til å rammes inn.

Kom nærmere
For å oppfylle løftene.
Vi er nakne, og leter etter hverandre
I drømmen som vekker oss.


ORDENE

Ordene har en egen melodi.
Vi må rydde plass for ordene
Liv og død.
Vi kan ikke fornekte sol og måne.
Stjernene holder oss våkne.
Vi ser hverandre, og pløyer jorden
Og bølgene.

Noen finner en hvileplass ved huset,
Andre går til fjells
Eller møtes ved havets bredd.
I strandkanten roper fuglene
Og legger egg.
De har snekret reir for livets under,
Som åpner sine vinger.


GRAV

De som lever kan grave en grav.
De døde kan hvile i fred.
De kraftløse spør ikke etter svar.
De legger seg ned.

De gjemmer spor i hundre år.
Så er allting glemt.
De levende ser etter stjerner og spor.
De skal bygge sitt eget hus,
Før alt er forbi.

Graven er tom, og Maria gråter.
Og alle som ser og hører, forstår
At verden har tapt.
Gudsrikets porter er åpne.
Han lever i dag, og vi skal få leve
I tid og i evighet.


ORDENE

Ordene søker mennesker,
Som vi søker hverandre.
Ordene er grunnmuren i vår forståelse
Av virkeligheten, verden,
Som blir tydeligere for hver dag.

Ordene setter spor i vårt hjerte.
De vekker oss, og bærer oss
Som åndelige beger over de store hav.
Vi reiser med ordene til verdens ende,
Og kommer i mål først når tiden klippes av.

Ordene rydder plass på veien,
Så vi med kraft kan stige høyere opp
Mot evighetens stjernegitter.
Med ordene, står vi ikke tilbake for engler.
Vi hører til i den hellige familie i dag.

Jerusalem-Ill.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar