mandag 7. januar 2013

JEG HILSER DEG av Sigve Lauvaas *Side 35-41 (Bok 1-2013)

KJELLFRID HEREDSVELA



KVELD

Når vi forlater rommet, tuntreet,
Leirbålet med alle ansiktene,
Slutter fuglene å synge.

Vi sitter igjen som nonner, munker,
Og tenker på Maria
Og bønnekransen rundt halsen.

Når kvelden kommer toner grønne trær
Ganske svakt, og blomstene
Slutter å dufte inni oss.

Månen siger høstlig og kald i vest
Og slumrer som en gammel hingst
Etter dagens trav.

Men kornet kranser jorden, 
Og helligdommen lyser i blått, 
Og menneskene går til seg selv for å hvile.


VIND

Stille dypper vinden gull i treet,
Og forvandler ditt steinharde hjerte
Til liv og drømmer.

Vinden seiler langt. Og dyp er skogen
Som summer i natten
Med dryppende tårer fra havet.

Stille mumler vinden i treet,
Som åpner seg i dine føtter
Som en blå blomst.

Vinden slynger seg om vår panne,
Og kranser vårt legeme,
Mens kjærligheten hjemsøker oss
Når kvelden kommer.

Side 36
NATT

Stadig kommer nye netter
Og lener seg over fjellet.
Og skogen summer i natt og tåke
Med et gitter av sølv.

Natten sover i poppel og blader,
Som gynger sakte i sommervarmen,
Og lovsynger landet.

Sovende kommer blomster frem i dagen,
Når natten er over,
Og dyr og fugler våkner,
Og menneskene går langsomt
Til togstasjonen.


KLUNGER

Torneklunger med kvasse pigger
Stikker og peker i vinterstormen,
Gjør oss sårbare, som ville vekster
Og gamle kvinner i ulvehiet.

Vi blør, og vinner kraften tilbake,
Og hilser natten og tornekronen.
Vi gjør oss sterke mens havet bruser,
Og skipet seiler i salveduken.

Høsten kommer med mørkets vrede,
Og klungerkvisten gir sår og smerte.
Krigen bølger som vind og skygge.
Freden kommer med englevakten.

Så, takk og hilsen til klungerbusken
Som lærer barnet å se og kjenne.
Folket sukker, berøvet, lamslått.
Men vredens druer gir sol og sommer.

 Side 37
KOM

Kom, sier sjelen. La oss skrive
Noen vers om å lengte
Grenseløst hjem til rommet
Med kjente ansikter som lyser.

Noen ansikter er sloknet.
Men, kom likevel til overflaten
Med lengsel og begjær,
På vegne av sjelen og kroppen.
Og lytt til sangen og musikken,
Som opptar de enslige
Som signerer poesi i hemmelighet
For å overleve.

Kom med rikdommen du bærer i ditt indre,
Og fyll jordsmonnet, og alle kar,
Så livet igjen kan stråle fra bakken.
Og la trærne løfte vårt indre beger
Med en ny atmosfære,
Så alle kan reise hjem
Under åpen himmel.


SANG

Selvsagt synger jeg ikke.
Sangen, tonen, drakten, ordet,
Skiller seg ut.
Setningene bølger i verdig glans,
Muntert skjegg.

Syng fra toppen. Kraften reiser porten,
Og livet kommer tilbake.
Min stemme synger i lidenskap,
Etter fri fantasi. Ordene renner i poppel,
Strømmer som melodi i landskapet.
Jeg synger ikke, men noe synger i meg.
Fortapt i stillheten synger min sjel
Til den ene. Ånden i rommet lyser.

Side 38
LYTTER

Jeg strekker meg etter noen som lytter,
Strekker ut armer og bein
Med solfylte blomster fra hagen.

Noen lytter i skogen, fjellet, åpne vidder.
Kanskje lytter sjelen?
Egentlig er jeg alene om dette
Som har kostet meg dyrt.

Jeg strekker ut mine ord i lidenskap,
Og skriver på hender og føtter
Om livet, som er en oppreist plante,
En sunn og sterk kropp fra innlandet.

Lytter til stemmer, fordyper meg,
Og berømmer ingen for ordene, som er elsket,
Uten den ene, som er i min sjel,
Urokkelig til tidenes ende.


ELSKE

Jeg vet at alle søsken elsker
Dette landet, himmelen og havet.
Og jeg våkner alene, og vet
At noen elsker meg som jeg ikke kjenner.
Men navnet er kjært,
Og jeg snakker med samme språk,
Og lengter med samme lengsel
Til det bekymrer, og jeg må reise,
Lykkelig uvitende om den ene,
Som kommer en vakker dag
Mens jeg knytter skolissene
Og biter i et halvmodent eple.
Jeg elsker øynene, brystet, og håret
Som seiler ned på begge sider
Som fløyel og dun. Og vet sikkert
Jeg vil bli lykkelig med mitt livs valg,
Som jeg mistet i trengsel.

Side 39
VIDERE

Jeg vil gå videre,
Og kontakter mannen som tyder alle tegn
Om veien, om grensen
Og månelyset som hjelper,
Og de golde strender som lever
I sus og lengsel.

Jeg reiser på havet, og kontakter
Fyrvokteren og skipperen,
Og ser stjerner og fugleflokker,
Syngende barn på en øy
Som gleder seg til fullmåne
Og kaster sjalet.

Jeg går videre med tusen spørsmål,
Og er en hvileløs vandrer
Som bærer myriader av ord med meg
I kofferten til hotellet.

I en hvitmalt kiste med blomster
Synger noen mellom sprukne vinduer
Et minne for livet,
Som kvitrer i trebjelkene, i galleriet,
Der jeg talte brødre og søstre
Som sauer i fjellet, der stiene er endeløse,
Og veien går videre.


TAL

Tal, og syng. Les opp fra bøker,
Les bilder på veggen, kjenn ordene.
Gå videre med penselen, og sleiv farger
Mot murene, mal himmelen
Til en verden med hus, en by med tårn
Som lyser til jordens ender,
Så vi kan se og kjenne skriften
Som bukter seg i landskapet tydelig
Som et godstog mellom høye fjell.

Side 40
LIVET

Alt liv omfatter en reise
Som opphører i hemmelig adresse
Bak et gitter med lys.
Alt er ikke slett vei og vidder.
Mye er myr og sumper,
Kupert landskap og fjell.

Men jeg holder fast ved retningen,
Og har åndens krefter med
Som et emne på reisen, en vannkrukke
Ingen kan unnvære
Som vil helt frem.

Livet skrider frem, som sollyset,
Og alle som vandrer kjenner kreftene
Bølge i åkeren, i vannet, i livet
Som en svanesang
Av egenkjærlighet og mystikk.

Jeg vil skrive livet som en vise
Med flere vers enn det er dager.
Hvert sekund er et lyspunkt,
Og jeg vet at melodien flytter seg,
Som solen, til en ny soloppgang
I en lykkelig familie.


MORGEN

Jeg går min morgentur
Og tenker på livets gave, og ser fugler
Som ruger egg i trær,
Og sportsfiskere med sine håp,
Og glade enker på vei til butikken.

Jeg går i en fredelig park
Og tenker på gaven alle fikk til jul,
Som en livredder, et ord som lyser
Og bærer verden i sitt navn, mens tiden raser.

Side 41
NATT

Det hender jeg våkner
Og tenker det er godt at tiden går.
Det er godt snøen smelter
Så landet kan bli synlig.

Stasjon etter stasjon svinner hen
I en mørk natt.
Og himmelen lytter til hjulslag
Mens jeg sover videre
Over Saltfjellet, mot Fauske.

Jeg farer av gårde, mens granene lever.
Og fløyten danser i sporet
Til de russiske slavene.
Det er vår blafrende hverdag
Som knirker i vinden.

En dag kommer husene til å leve som tog
Mens himmelen stemmer stjernene
Til konsert, for poeten
Som våker og skriver i natten,
Mens snøen daler ned.


SOMMER

Det er sommer, skiftende vær.
Fjellet smalner, ansikter skjuler seg.
Her går en maler og puster.

Sommeren er kort. En dag i blant
Noen solgløtt, fuglekvitter,
En hare i åkeren, elg.

Vadefuglene går på stylter, som en hest
Langs skogkanten, uten lyd,
Uten språk, i regn og tåke.
Med sommer i vinduskarmen
Bøyer vi oss dypt, og hilser.




Mine blogger

Blogger jeg følger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar