lørdag 5. januar 2013

JEG HILSER DEG av Sigve Lauvaas *Side 25-29 (Bok 1-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.17


 FJELLET

Ta meg inn i fjellet, ta meg inn.
La meg se og høre stemmen din.

Gamle fjell har visdom, lys,
Og glød i ordet
Som er malt i himmelsol og dis.

Ta meg inn, og løft meg,
Løft meg inn i kongerike, festningsverk
Og vardetinde.
Løft meg over alt som stenger
Til et rom i fjellet ditt.

La meg lukte hud, og våke, binde troll
Og sette anker,
Høre tonen som gir lengsel, bryte opp
Og reise hellig, mektig
Som en løveunge.

Tett mot fjellet kommer solen,
Støvet brenner, lyset jager
Smale stripe over tunet.

Jeg kan kjenne åkerflamme
Fra en høst på Himalaya,
Fjellet mellom Gud og folket.

Her, på fjellets siste skanse, reiser klatreren
Sitt stempel. Føtter dirrer, vinden hyler
I en tynn og utbrent stue
Med rasjon på luft og brensel.

Ta meg inn, og smil. Ditt øye,
Se at jeg er barn av tiden.
Jeg vil høyere enn stjerner.
Rekk meg hånden. Løft mitt hjerte.
Favn meg nå, før solen stuper.

 Side 26
KRYDDER

Jeg liker krydderkaker,
Synger ord om krydder,
Bilder, boliger med dører
Som åpner, stenger,
Bøyer taket, løfter fjellet,
Gjester oss
Mens jorden gynger.

Krydder nå, til fest og hverdag.
Spis en hummer, tyttebær,
Og vann fra kilden.
Spis i lykkehjulet,
Smak på molter fra i fjor.
Jeg kan blinke som en stjerne,
Krydre rommet med en plante,
Øke varmen, senke stemmen,
Lytte, kjenne, smake ordet.
Løfte barnet høyt mot Safed,
Lære unge malerkunsten.

Farger toner glade strenger, fiolin
Og fjell i vinden,
Evig vandring. Alt skal males
Til mitt indre, vekke tanken, løfte sjelen
Til en ånd som fyller karet.

Jeg skal dyppe pensel, synge.
Tonen stiger over taket,
Inn til engler i det høye.

Gjest i rommet.
Jeg er pilegrim, ørkenvandrer.
Fjellet er min siste skanse.
Lyset tar meg med til Hermon.
Jeg er grein på treet ditt.

 Side 27 
LIVET

Fylle livet, tiden og rommet, med glede,
Være seg selv fullt og helt,
Aldri lese grådig skultur som ånd.

Det som er verdt noe, er kjærlighet,
En vakker natur, og rent vann.

Opplevelsen av å være til i livet
Med kraft fra han som skapte oss
I sitt bilde
Gir ringvirkninger, og påvirker frukten
Til en bedre smak.

Selv om alt er fåfengt, leser vi aviser
Og maler hus, ror etter fisk
Og poster brevet.
Vi er mennesker som kaster bort tiden
I selskap og kunst.
Og vi leser gjerne til tankene bobler
I overflod.

Fjernsynet dreper tiden som en veivals,
Og våre meninger blir aldri hørt.
Våre ord kastes i vinden
Som aske og lauv.

Derfor hilser jeg smilet, og gleden
Den stund vi er. Og lar blomsten spire
Og frøet våkne.

Livet er en seremoni, en messe.
Så oss holde fast på ritualet,
Uten det blir en religion, en tvangstrøye,
Så vi kan leve i lyset
Til engelen banker på.

Søk livet i det innerste,
Og du vil finne et hemmelig hjerte av gull.

 Side 28
HVA JEG SKAL BLI

Jeg ville bli maler, og male mitt liv,
Forme og leve, skrive på fjell,
Og lyse med ord.

Jeg ville danse og synge,
Men helst male det indre landskap,
Prege mitt liv med tanker og ord.

Jeg elsket å male med grønt og hvitt.
Lag på lag ble strøket over
Med rødlig skjær.

Nå henger maleriet på veggen
I en uferdig positur,
Aldri innkjøpt, men elsket
Av en fremmed kvinne.


ORD

Dine tanker ble sett. De var ensomme,
Og dukket opp på veien
Som vandrefugler.

Ordene var som krystaller. De blinker i solen
Og forteller om en magisk virkelighet.
Ordene forsvinner aldri.

Fra begynnelsen har ordene tatt bolig i oss.
De følger oss som engler,
Og hjelper mot sykdom og langsom død.

Ordene beskytter oss, og leder barnet
Til visdommens tre, og kilden,
Som gir evig liv.

Vi innvier vårt hjerte til ordet, og tilhører ordet
Til trengselen ruller over verden,
Og vi er alene med Gud.

Side 29
BLÅ BLOMST

En blå blomst kan jeg huske,
Den ene.
En blå blomst med vinger
Som vandrer i min sjel.

Alltid har jeg denne blå blomst
Tett i min nærhet.
Og jeg lytter til den ene
Natt og dag.

Som en stjerne stråler veien,
Og bærer mitt hjerte,
Holder trekkfuglen meg varm
Under kraftige vinger.

I stormen er den ene vardevakt,
Og henter meg til seg
Som et barn med elskede armer.
Jeg kysser hvelvingen
Som porten til mitt andre hjem.

Min blomst er udødelig
Og ren som evighetens perle.
Min lengsel stryker over holmer og skjær,
Og lander som solmoden frukt.

Som en blå blomst er den ene,
Synlig som måne og sol.
Min lengsel våkner, og stuper
Mot en fremmed klode til fuglesang.


KART

Gi meg kartet tilbake. Fly sommerfugl
Over veier og torg under østlig himmel.
Se mirakler. Månen blir knust, landet delt,
Kartet smuldrer. Og harpene tier i åkeren
Som brenner en mystisk natt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar