søndag 6. januar 2013

JEG HILSER DEG av Sigve Lauvaas *Side 30-34 (Bok 1-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.16


GLEDE

Gleder meg til å sitte
På en stubb i skogen,
Kjenne angen av trær
Som er hugget til ved.

Kort sagt, kan jeg glede meg over skogen
Som varmer et hjerte
Og brenner et bål.

Jeg spiser med glede, og hviler gjerne
En ganske alminnelig blund
Mellom høyvann og lavvann,
Mens fisken svømmer,
Og menneskene lever
I sitt eget akvarium.

Gleder meg til georginene,
Og eplene på bestemortreet.
Og jeg vil sove med åpent vindu,
En veldedig søvn.


LESE

Vil dere lese forbudte dikt?
Så hilser jeg.
Vil dere plante frø? så er mitt ord
Glans i vind, poesi og skygge.

Les ditt liv, les som en skilpadde,
Ord for ord, år for år.
Vær vennlig, lev som en plante.
Og engelen gjester ditt hus.

Vil dere lese tiden? som hinker av sted
Med lauv og verdighet.
Vil dere daglig besøke meg
På hjemmet for tykke og smale?
Da hilser jeg.

Side 31
GRÅTER

Mens jeg gråter
Renner elvene tomme,
Og havet slår uten vann.

Jeg gråter for hvert skritt av tid,
Og viser meg fra alle sider
Med et ubrukelig språk.

Det er uvanlig at jeg gråter,
Men barnet må gråte
Så noe nytt kan skje.

Jeg gråter sammen med fjellet,
Som svetter regn
I store skoddebanker.
Og fiskeren får problemer.

Jeg gråter av mangel på kjærlighet
I den rike verden,
Der alle har nok med seg selv,
Og unner ingen det umulige:
Et nytt liv.


TID

Det var søndag. Jeg går fra Europa
Mot USA, og ørnen flyr,
Klokken tikker, og begeret fylles
Til brystet av lengsel.

Stigende kropper i stigende fly
Over Atlanteren, massene på torget,
De største avgrunner.

Søndag kom og gikk som melketenner,
Uten at jeg fikk gjort noe,
Og klærne mine var tilsølt
Av gammel tid.

Side 32
DAGEN KOMMER

Dagen kommer med varmen,
Kommer snart med meg
Langs veien.
Teller skritt, teller telefonstolper,
Tenker på deg.

Jeg kommer med varmen inn i huset
Snart, med kraft,
Og tar på deg med godhet,
Ømme stryk nedover.
Intet er dødt.

Fjellet lever, og dagen kommer
Hver gang nærmere.
Drømte om deg.
Kjenner min elskede som landskapet
Som forbinder kontinenter.

Dagen kommer med en messe
Gjennom rommet,
Som klassisk musikk, og ser
Du kommer inn, ansiktet.
Snart er vi sammen, nå.


HØST

Blader i parken, angst og glede,
Gull, ferdig høst i september.
Skuespill for verden.

Jeg lytter, elsker rommet, tiden.
Spenningen øker. Mektige fosser
Roper og ringer.

Elsk meg, september. Elsk det rene bilde
Som stuper i natten.
Dagen lyser, månen kommer.
Verden snur seg. Barnet snur seg, og gråter.

Side 33
SPRÅK

Jeg må be, jeg ber.
Jeg hører stemmer, lyd
Gjennom stengte dører, ser
Skygger sprer seg, skogen.
Trærne kommer,
Og jeg spises av onde folk.

Jeg ber dommeren tale,
Hører natten, hammerslag
I fjellet som roper.

Ordene trenger seg inn.
Huden er øm, og mitt sinn revner
Som et fjell, uforstyrret.
Jeg går med briller
Og lærer et nytt språk,
Kjenner størrelsen, teleskop
Over grenser.

Klart i høyden, hvite skyer flyr.
Alt skal vekk.
Virkeligheten må bli større,
Bildet åpner seg, tøyer seg
Imot mitt hjerte.
Jeg favner, og gråter.
Etterpå kommer ordene
Klare som stjerner.


SNAKK

Jeg snakker, skjelver, tenker.
Er alene mot alle,
Går langsomt over fjellet.
Fletter lyng på stien. Den ene venter.
Navnet lyser. Snart kommer jeg.
Fjellet raser, horisonten brenner.
Havet driver flaskeposten.
Kommer du?

Side 34
AKK

Jeg er elsket. Akk, det er for mye.
Tørster kjærlighet, sover, drømmer.
Tiden renner som en elv.
Husker leken, stien, venner.
Går i blinde gjennom rommet.
Finner henne. Akk,
Jeg elsker. Klokken ringer.
Barnet gråter.
Veien er for lang for alle.
Snøen faller.

Sulten drar. Jeg ser den ene. Svetter.
Stille kommer solen, puster.
Dagen brenner, snøen smelter.
Våren kommer. Akk, jeg elsker
Over alle fjell, en kvinne.
Sover gjennom rom og landskap
Til en høyde i det fjerne. Sukkertoppen.
Lyset stråler fra den ene.
Akk, nå brister isen, vannet.
Fossen stuper, tørsten slokkes, brannen herjer.
Lynet blinker i himmelstormen.
Tornado åpner søyleporten. Akk, det lyser.


OVER OSS

Himmelen er et kapittel for seg.
Den hilser med sol og måne.
Stjerner blinker og viser vei,
Og jeg skal møte den ene.

Snart rekker solen sine hender imot,
Og favner den elskede blomsten.
Den ene har hjerte for far og mor,
Og barnet i julekrybben.

Over oss seiler Salomo.
Visdommen kom med navnet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar