fredag 4. januar 2013

JEG HILSER DEG av Sigve Lauvaas *Side 19-24 (Bok 1-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.9




KVELD

En kveld blir skyene hvite
Og himmelen blir dekt av sol
Som gyller Jærens rev
Og Trolleggen i Lofoten.

Jeg ser tråder i fargespillet
Og kaster meg ned for å fotografere
Med en blå himmel bak alt.

Kvelden legger sitt teppe over landskapet,
Og skumringen blir uendelig,
Med en lysning mot vest,
Der solhavet brenner,
Mens isfjellet stuper i nord,
I eskimoenes jomfruland.


TID

Det er tid for å være til, vokse, le,
Og kjenne smerte
Ved en ny fødsel i landskapet.

Tiden ruller seg sammen, og strekker seg ut
Som en slange, som snøteppe,
Som lauv og gras.

Og menneskebarnet følger ruten:
Først barnevogn, så bil og tog, så fly
Til en annen planet
Med månelanding og stolte foreldre
Som hilser barnebarn på andre siden av havet,
I Midtvesten, der kornhøsten er stor
Og maisåkrene gløder som gull
Så langt øye rekker,
Der solen vader som hvite hester
Over Mississippi
Til solen går i blått.

Side 20
SLEKT

Du slektsgransker
Som har hele familier å boltre med,
Bygg tavlene rette
Og bøy ikke glansen av.

Se, gravstedene er åpne
For maur og krypdyr, et tempel
For grever og fattigfolk.

La grus og jord blandes til et forbund
For vinranker og pæretre.
Gi skogen et løft med vinger,
Og kjenn høyden som lyspunkt
I Himalaya, der omveier møtes.

Se drømmens land lever
Som en prydplante i slottsparken,
I de usyredes høytid.

Kom med ditt begjær, og stem slekten
Til en kilde for skjønnhet,
Som vinner terreng.
La familietreet blomstre,
La røttene slå rot over alle grenser,
Så kveldstimen kan bli god
Som en dyrebar ring i slekten.


HØST

Trærne farger jorden,
Og lyng og lauv kryper i fjellet
Som fjærkre i vinden.
Høsten kommer med pollen og blad
Og holder liv i leiren
Som mannen gav til kvinnen.
Frøet ble til tusen fold,
Og æres med nye klær i drømmer.

Side 21
SNAKK

Solen sier, barnet sier,
Blomsten sier.
Snakk til du våkner, se meg.
Gråt ikke mer.
Lys opp ditt hjem med ord,
Sølvbelagte, gull i blått.

Snakk med mitt barn, snakk
I hagen, i rommet.
Brenn broer, kom.
Støv du er.

Snakk tiden tilbake, historien
Blir hørt, sett, malt.
På veggen henger et bilde,
Forfedre, de vandrer.

Begir meg over fjellet, over huden
Til lysets dal, eventyr,
Møbler i slottet.
En natt med rikere mål.


NATT

Kom til natten, legg deg.
Fire vegger, rommet i farger.
Høsten kommer.
Natten blir lang,
Som en vei roper den imot oss.

Kofferten er klar, nøklene.
Bilen er i gir, og stemmer snakker.
Været går i tidens hjul.
Hemmelig kommer dagen
Ingen har sett, ingen vet katastrofen
I havet, tusen mil fra land,
Ensomhet på terskelen.

Side 22
SKJULT

Solen har gjemt seg i huler i fjellet
Og puster en rødlig glød
Mot hvelvingen over,
Og engelen sover som vintertrær,
Med ansiktet gjemt mellom skyer
Som blekner i stjerneskinn
I vinternatten.

Solen er, og skal være et mønster
For livet som favner jorden,
Og gir på sølvfat det beste av alt,
Mens høsttåken legger seg i fjellet
Over himmelens solstriper
Som flammer i gyllen sol
Mot menneskene
Som grafser til seg av ord og toner
Fra et stappfylt legeme
I himmelrommet.

Solen gjemmer sin kjære hånd,
Og vinternatten senker seg
Over dal og fjell, med frost i ansiktet,
Og bekken tynges av is
Til hvite vandreføtter på jorden
Uten munn og glede,
Som tålmodig dør
I halm fra i fjor.


HØSTÅKER

Kom høståker med sløvet blikk,
Kom med lysskinn, og lys verden i ryggen,
Så vi kan se ditt verk, som blomstrer
I gylne frukter over hele jorden.
Kom med fest, med din munn og hånd,
Og tal vekkelse i hjerte og sinn
Til barnet du elsker.

Side 23
HVITE SYRINER

Jeg hilser med hvite syriner,
Og druer, og kirsebær.
Jeg hilser solnedgangen
Og venter min hjertenskjær.

Jeg hilser. Gud, gi meg å hilse
Alle som strever på jord.
Hils til en liten rose
Og alle som trenger en mor.

Jeg hilser med klingende bjeller,
Velkommen til lystig lag.
Velkommen maler og skredder,
Lys meg en himmel bak.

Kulissen er fjell med kuppel,
Og melkeskyer i vind.
Fremst er en kurv med syriner
Og duften av kjæresten min.


BAK MUREN

Kom, la oss bygge en mur,
Så vi kan leve i fred.
La porten stenges for natten,
Så søvnen kan bli søt.

Kom til mitt værelse, mitt tempel.
Her vil jeg favne min venn.
Fra Ishavet kom du en morgen
Som et foreldreløst barn.

Kom til mitt hjerte med alt
Du bærer med møye på jord.
Bak muren er du en engel,
Et lys for et hellig folk.

Side 24
SOMMER

Kanskje kommer sommeren?
Det fløy en fugl,
Og jeg er omspunnet av drømmer.

Bladene vinker, og barn hopper paradis,
Og noen går nakne på stranden.
Et eventyr.

Kanskje kommer frukt i trærne,
Og eplene flammer i rødt.
Min gylne engel kommer
Med perler på.

Rosene dufter, men sommeren er kort.
Natten er en pust fra middelhavet,
Med lykkehjul og nedfallsfrukt.
Og du er vennen min.


DEN ENE

Kvelden er ung,
Og den ene sitter og venter.
Hun beveger seg nesten ikke, og tier.

Hun er et mirakel i kveld, mystisk og sky,
Og løfter en gitar,
Og glansen av henne spiller.

Det taler, summer. Stemmen åpner seg
Som en villgeit med horn.
Hun er yndig og ren, ekte
Som klokkene i Notre Dame.

Den ene forgjetter tiden, og klipper
Stammen. Evig lys blender,
Og vi kan gå sammen, uten skam.
Hun er en svane, jeg et lam.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar