torsdag 3. januar 2013

JEG HILSER DEG av Sigve Lauvaas *Side 10-12 (Bok 1-2013)

SVALER



ENKLE ORD

Jeg skriver med enkle ord
En hyllest til landskapet.
Og møter verden med de underligste
Dufter og smaker av fortid
Og nåtid, i rask rekkefølge.

Jeg skriver med indre uro
Om den mystiske tiden,
Som er vår tapetrull fra dag til dag.
Hvem kunne ta mine tanker ned
I det synlige rommet, uten meg selv,
Uten at ordene ble oppløst?

Jeg skriver diktene frem i dagen,
Og legger landskap til landskap
Som en spore til et museum
For underlige skjebner,
Og fornemmer gradvis at jeg er
På utstilling.

Fragmenter ropes opp, og dikt blir lest
Som mat for sjelen.
Og åndedrettet får en ny smak.
Mennesker og ting er ensomme,
Men ordene lengter, i en skjør verden,
Å favne den ene.

Vi sysler i tiden med arbeid og spørsmål
Om å reise til det ytterste
Med våre liv, som stadig smuldres
I glemsel, og stues bort på et hjem
For landflyktige sjeler
Som trenger ro og pleie.

Alt som truer vårt liv akkurat nå,
Kan reddes av sang, som beskytter oss
Mot likegyldighet og avmakt.
Ordet gir innblikk i lyset, som vin og brød.

Side 11
VÅRT LIV

Vårt liv er et fragment, et bruddstykke
Av et større landskap.
Våre ord og setninger leser oss
Og henger oss på utstilling.
Vi blir gjennom lyst hver dag
I et rom med tusen lyskastere.
Men vi fortsetter som speidere i naturen,
Og orienterer vårt indre
Til gjennom lesing og korrektur.

Jeg hyller den ene, og jeg hyller skapelsen
Med enkle ord, som er alt
Jeg kan frembringe med kjærlighet.
Og jeg bygger lag på lag,
Så bildet kan bli synlig, så ordene
Kan få tilhørighet og bli elsket.

Jeg hilser de fremmede i landskapet,
Og deler ut visum
Så leseren kan orientere seg med begjær.
For, her er perler i rommet
Og et indre univers av lys som favner
Den ene med nærhet.


ROMMET

Mitt rom er utsøkt.
Mitt landskap er sansing og erindring.
Den som leser vil oppdage spor
Som fornemmer bevegelse og indre styrke.
Mitt rom er synlig, og fremstår
Som galleri for turister med smak
For åndelige dimensjoner.
Mitt rom er min borg i en urolig verden.
Her gjenskaper jeg inntrykk,
Og sliper diamanter til ringen
Som lyser den elskede frem i gullstol.

Side 12
DIKT

Jeg dikter til deg.
Langsomt tar diktet plass
Mens historien skrives.
Det er sangen jeg vil synge
I ditt innerste rom.

Selv om du er fremmed,
Vil jeg synge til deg
Som til en fyrste, en dronning.
Du begeistrer og løfter min sjel.
Ditt tilmålte bilde stråler.

Store krefter gir du meg,
Og jeg gir tilbake
Et dikt som er født i varsomhet
Mellom stavelse og begjær
Etter din storhet og visdom.

Du er en sang som svinger
Med myke buestrøk
Til hele verden går i oppløsning
Og speilet blir knust
Mellom erobring og nærhet.


HENRYKT

Jeg kan bli henrykt av den ene,
Og måler håpet til en annen tid.
Jeg reiser i språket, og kjenner navnet
Som fører meg gjennom ild og vann.
Jeg blir opphøyet av stemmen
Som får hjerte til å se.
Og himmelens bue taler som Gud
Inn i mitt uoversettelige landskap.
Jeg ser den ene som en antydning,
Som et spor etter en engel
Med tilgivelse og fred.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar